Každý, kdo splňuje podmínku získání alespoň padesáti kreditů během uplynulých pěti let, měl by si ve vlastním zájmu do konce roku 2012 zažádat u svého okresního sdružení ČLK o vystavení Diplomu celoživotního vzdělávání. Nová pravidla platná od příštího roku budou totiž klást na lékaře přísnější požadavky tak, aby naše diplomy byly kompatibilní a plnohodnotné v rámci celé Evropské unie.
	   
	   Celoživotní vzdělávání garantované Českou lékařskou komorou dosud nebylo plně kompatibilní s evropským systémem garantovaným UEMS. Hlavní překážkou bránící uznávání našich diplomů celoživotního vzdělávání v zahraničí byly jednoznačně příliš nízké požadavky kladené na lékaře pro získání tohoto diplomu. Podmínka nasbírání padesáti kreditů během pěti let byla skutečně pouze formálním požadavkem, k jehož splnění stačilo například vyplnit každý rok jeden jediný autodidaktický test v akreditovaném časopise. Skutečnost, že požadavky kladené na lékaře v rámci celoživotního vzdělávání garantovaného ČLK byly příliš mírné, rovněž komoře znemožňovala vyjednat nějaké ekonomické zvýhodnění pro držitele diplomů celoživotního vzdělávání.
	 
	   Představenstvo ČLK po opakované diskusi s předsedy okresních sdružení schválilo na svém červnovém zasedání zásadní novelu Stavovského předpisu č. 16 – Systém celoživotního vzdělávání lékařů, která přináší tyto změny:
	- 
		Počet kreditů nezbytných pro vydání Diplomu celoživotního vzdělávání se zvyšuje z dosavadních 50 za 5 let na 150 za 5 let. Pro toto ustanovení platí přechodné období umožňující všem lékařům, kteří splňují dosavadní podmínku padesáti kreditů získaných v uplynulých pěti letech, aby si do konce roku zažádali o vydání Diplomu platného na pět let podle původních pravidel.
 
	- 
		Novinkou je odstranění limitace maximálního počtu kreditů udílených za účast na vícedenních vzdělávacích akcích, což znamená, že každý vzdělávací den bude posuzován samostatně a účastníci prestižních kongresů či frekventanti stáží na specializovaných pracovištích budou zvýhodněni.
 
	- 
		V souladu s praxí většiny států EU došlo k úplnému zrušení kreditového ohodnocení pro publikační a přednáškovou činnost. U těchto aktivit totiž není možno objektivně posoudit jejich přínos, přičemž nelze ani zamezit jejich neustálému opakování. Dosavadní hodnocení publikační a přednáškové činnosti jako jedné z forem celoživotního vzdělávání znevýhodňovalo lékaře v terénu vůči lékařům z klinických pracovišť, pro které je přednášková a publikační činnost součástí jejich běžné náplně práce.
 
	- 
		Navzdory úvahám o prodloužení délky jedné vyučovací hodiny nakonec zůstává zachována délka jedné vyučovací hodiny na úrovni 45 minut.
 
	
		  Celý text Stavovského předpisu číslo 16 naleznete spolu s ostatními stavovskými předpisy na www.lkcr.cz v sekci legislativa ČLK.
	
		   
	
		   Počty kreditů vyžadovaných k získání diplomu celoživotního vzdělávání (CME) v zemích s pro lékaře povinným celoživotním vzděláváním:
	
		 
	
		
			
				
					| 
						Země | 
					
						CME povinné | 
					
						Počet kreditů za rok | 
					
						Počet kreditů za období | 
				
			
			
				
					| 
						 Rakousko | 
					
						ano | 
					
						50 | 
					
						150 (3 roky) | 
				
				
					| 
						Belgie | 
					
						ano | 
					
						200 | 
					
						Neuvedeno | 
				
				
					| 
						Něměcko | 
					
						ano | 
					
						50 | 
					
						250 (5 let) | 
				
				
					| 
						Řecko | 
					
						ano | 
					
						Neuvedeno | 
					
						Neuvedeno | 
				
				
					| 
						Maďarsko | 
					
						ano | 
					
						50 | 
					
						250 (5 let) | 
				
				
					| 
						Irsko | 
					
						ano | 
					
						50 | 
					
						250 (5 let) | 
				
				
					| 
						Itálie | 
					
						ano | 
					
						50 | 
					
						150 (3 roky) | 
				
				
					| 
						Nizozemí | 
					
						ano | 
					
						40 | 
					
						200 (5 let) | 
				
				
					| 
						Rumunsko | 
					
						ano | 
					
						40 | 
					
						200 (5 let) | 
				
				
					| 
						Slovensko | 
					
						ano | 
					
						50 | 
					
						250 (5 let) | 
				
				
					| 
						Chorvarsko | 
					
						ano | 
					
						120 | 
					
						Neuvedeno | 
				
				
					| 
						Velká Británie | 
					
						ano | 
					
						50 | 
					
						250 (5 let) | 
				
				
					| 
						Baltické státy | 
					
						ano | 
					
						40 | 
					
						200 (5 let) | 
				
				
					| 
						Polsko | 
					
						ano | 
					
						40 | 
					
						200 (5 let) | 
				
				
					| 
						Slovinsko | 
					
						ano | 
					
						75 | 
					
						Neuvedeno | 
				
				
					| 
						Švýcarsko | 
					
						ano | 
					
						50 | 
					
						150 (3 roky) | 
				
				
					| 
						Kypr | 
					
						ano | 
					
						50 | 
					
						150 (3 roky) | 
				
				
					| 
						ČR (dosud) | 
					
						ano | 
					
						10 | 
					
						50 (5 let) | 
				
				
					| 
						ČR (od roku 2013) | 
					
						ano | 
					
						30 | 
					
						150 (5 let) | 
				
			
		
	 
	
		 
 
	 Pokud má však být vzdělávání garantované komorou skutečně kvalitní, pokud mají být naše diplomy uznávány v rámci celé EU a pokud chceme pro jejich držitele vyjednat nějaké ekonomické zvýhodnění typu příplatku k platu či bonusu od zdravotních pojišťoven, nemohli jsme se zpřísněním požadavků ani schválením změn zpřehledňujících celý systém otálet. Česká lékařská komora má sice nespornou výhodu, že jako jediná instituce v ČR má pro lékaře propracovaný systém celoživotního vzdělávání kombinující jeho různé formy včetně moderního e.learningu a že vede registr vzdělávacích akcí a zároveň také eviduje účast jednotlivých lékařů. Přesto však hrozilo nebezpečí, že pokud by podmínky kladené komorou na lékaře v rámci celoživotního vzdělávání zůstávaly i nadále příliš mírné, mohl by organizaci celoživotního vzdělávání převzít stát, jehož úředníci by lehce vytvořili podobný paskvil, jaký dnes ztrpčuje život a vytahává peníze z kapes zdravotním sestrám. Změny SP-16 jsou příspěvkem komory k zlepšování kvality celoživotního vzdělávání lékařů a tím i ke zvyšování úrovně a bezpečnosti lékařské péče. Další službou pro členy komory v oblasti vzdělávání je elektronizace registrace vzdělávacích akcí a přihlašování se na ně ze strany lékařů. O dalších novinkách připravených oddělením vzdělávání se dočtete v příštích číslech časopisu Tempus.
	 
	MUDr. Milan Kubek – prezident ČLK